Ozora a magam részéről

Ezt Facebook jegyzetemből copypaste-eltem, mert időközben rájöttem, hogy volt itt regelve már egy blog és akkor ez ide is kimehet. Hát íme:



Nem szoktam jegyzetet írni, de erről a fesztről most akkora volt a fennforgás, hogy a sok infó és a részemről első személyes tapasztalatok nagyon felgyülemlettek, amiket szeretnék magamnak is összeszedni. És mivel jelenleg semmilyen más formában (blog, fórum) nem szokásom megnyilvánul, hát most ezúton teszem. Akár elolvassa valaki, akár nem.Szeretem a goát, régebben is szerettem azt, amit ismertem belőle, de mióta a tavalyi Ozora film vágásán dolgozhattam, azóta sokkal jobban benne pörgök ezekben a zenékben. Régóta ki akartam menni Ozorára, de valahogy soha nem akadt senki, aki velem tartott volna, meg Sziget is mindig egy időben volt, így hát oda jártunk és ez a feszt maradt vágyálom. Mivel viszont most a film kapcsán lehetőségem nyílt a Pumpui videostábbal lemenni, kapva kaptam az alkalmon, hogy még ha nagyrészt egyedül is, de megnézzem magamnak ezt a helyet.



Az első benyomások elég erősek voltak: a hely gyönyörű, a táj és a díszletek állati hangulatosak - különösen a Magic Garden és a Chillout helyszínek na meg a gyíkhíd - és (más feszthez képest) jóval nagyobb a tisztaság. A napközbeni mezítlábas közlekedés így abszolút adta magát, este kellett csak magam részéről cipő, mert éjjel hidegebb idő járt. Voltak viszont egyből kevésbé üdítő felfedezések is. Az első és legkiábrándítóbb az volt, milyen pofátlanul drága minden. Sokaknak már meséltem, de azért érdemes itt is szót ejteni a 4-5 eurós lángosokról és a 2 eurós palacsintákról, gyakorlatilag 1500 forint alatt nemigen lehet egy rendeset táplálkozni, ha az ember nem a videostáb ingyenkonyháját rabolja le. (Ez volt az én szerencsém, különben ott haltam volna éhen.) Külföldieknek biztos "reasonable" árak vannak, ahogy neten kommentálják, de ez nekem kicsit sok volt.


main stage naplemente pihi az éjjeli őrület előtt


A másik ilyen kevésbé üdítő tény nekem a slágertéma volt, ami elsőre engem is megdöbbentett: ilyen nyílt kábszikereskedést én még életben nem láttam. Azon nem lepődtem meg, hogy minden lépésnél fűszag volt, de hogy pereceskosárból, táblával, stb ajánlgassák ennyire a cuccot, az azért nem volt semmi. Kísértették a srácok az ördögöt, meg is szívták. Én jót mulattam az egész rendőri hacacárén, mivel a körülményeket tekintve épp előtte nap tettem egy másnap beigazolódó jóslatot egy razziát illetően. Máskülönben meg egyébként se volt túl sok félnivalóm, tekintve, hogy sosem élek ilyesmivel. Nem így a helyi hippi arcok, akik azért némileg készen voltak sok esetben - és ez megint csak kicsit csalódás volt. Reméltem azért, hogy akadnak majd jópáran olyan hozzám hasonló figurák, akik kevésbé becuccolva is élvezik ezt a fajta zenét, de ezen naiv elképzelésem kicsit hamvába hullt.


main stage kicsit beljebbről. por.

Megjegyzem, nem is csodálom. A Main stage felhozatala és hangzása gyakran tényleg csak valami kakóval volt hosszú távon élvezhető. Nem vagyok tapasztalt élőben kevert psytrance-setekben, de ami a Main stage-nél ment az az esetek 90%-ában buta döngölés volt. Semmi rendes dallamos goa, csak ezek a jellegtelenebb dömdödömök. A setekben sok kiállás és minden egyes nyomorult számból csak a dob-basszus, legtöbbször hangmagasság változása nélkül, néhány ritmusra ricergő magas effekttel spékelve. Középtájról semmi nem hallatszott rendesen, bár sokszor nem tudtam eldönteni, hogy ez most csak szarul szólt, vagy tényleg ennyire egysíkú zenék mentek - szerintem mindkettő. Persze akadtak jó fellépők azért, amikre remekül eltáncolgattam, például Tsuyoshi Suzuki mester, M-Theory, Juno Reactor, GMS, Zen Mechanics (Infinity Projectről és Dj Chicago-ról, a dallamos, rendes goa-esélyes fellépőkről fájdalmasan lemaradtam), de aztán másfél-két óra után azért az ember cuccok nélkül többnyire elfárad, vagy megunja a végeláthatatlan kiállás-döngölés rotációkat. Az viszont remek élmény volt, hogy mindezek ellenére tényleg színjózanul is (volt nap, hogy még egy sör se csúszott) el tudtam végre engedni magam egy feszten és önfeledten táncolni egy idegen környezetben, egyedül. Ennek fényében pedig még inkább felértékelődtek azok a goa/psy zenék, amiket kicsit is jónak tartottam már ezelőtt az élmény előtt.



Az abszolút nyerő helyszín nekem a Chill stage volt, aminek díszlete a foszforeszkáló lelógó virágokkal és liánokkal minden giccse és Avatar imitációja ellenére (vagy épp ezért) baromira tetszett, és a zene is itt volt a legváltozatosabb és igényesebb. Sok-sok jóságot láttam, hallottam itt, amiknek egy részét nem ismertem, de megkedveltem (Antonio Testa & Beatriz Alvar, Italosafari & Manomantra), vagy már hallottam és eleve szerettem (Ott) - és még jó is volt. Na meg tanuja voltam egy szerintem zseniális Solar Fields fellépésnek is, ami okosan, az ambientes számoktól a downtempón át a táncolható számokig jutott, így a csendes üldögélésből lassan nekem is táncra állt a lábam. Ráadásul nagyon bestof volt, amit nyomott a svéd kolega, úgyhogy miszemszájnak volt. Sok olyan előadó és dj is akadt itt, akiket nem jegyeztem meg, viszont zenéjükre nagyon kellemeset üldögéltem, meditálgattam, vagy szundikáltam az amúgy konstans fűszagban a köröttem fekélődő bekészült/alvó hippi bácsinénik mellett. Minden "emberi civilizáció végórái"-hatás ellenére is nem kevés órát töltöttem el itt békésen.


chillout éjjel


Csak akkor fogtam menekülőre, mikor minimálos fellépő tűnt fel. Ezt a műfajt valahogy nehezen tudom hosszú távon befogadni, így nehezményeztem, hogy mind a Chilloutnál, mind nálunk, a Pumpuinál is elő-előfordult egy-egy minimál set. Btw kijelenthető, hogy hektikus változatossága (reggae-től az electro house-on át (!) a killer psy-ig) ellenére általánosságban a Pumpui háza táján mentek a legjobb zenék. (Bár ezt az electros dolgot nemigen értettem a fesztivál közegében, azért az emberek hallhatóan élvezték az amúgy nem olyan rossz muzsikát.)


magic garden éjjel


A tisztálkodási viszonyok a fa zuhanyfülkékkel és betonozott alappal tök rendben voltak. Toi toi kicsit ritka madár, illetve az éjjeli fényviszonyok is fejlámpát igényeltek (pláne a kettő kombinációja: toi toi éjjel), de ilyen téren semmi para nem volt. Szemét nem akadt sok, ellenben por az rengeteg, nagyszínpad előtt néha fulladás jött az emberre, így este füstgép se kellett a lézereknek. Láttam, hogy sokan fikázták amúgy a nagyszínpad dekóját a lézerek miatt, nekem spec tetszett, de a Chillout színpad hangulatos díszítéséhez képest elbújhatott. Sőt a gyönyörűs Magic Gardenhez képest is, ahol még a fellépők is jók voltak. (Sok élőzenekar, Bélaműhely, Korai Öröm, ilyesfélék.)



main stage nappali őrület hétvégi tömeg
A sok razziáról szóló sok hír meg hiszti kapcsán meg annyit: a történések több szempontból sem voltak meglepőek. Egyrészt a már említett kábszi kereskedés tényleg nagyon pofátlan volt, másrészt az új szervezők tényleg sok haragost szereztek maguknak (többek között a korábbi szervezőket, az ozorai lakosokat, a be nem engedett olasz pizzásokat, stb - egyébként Feldmár Andrást is sikerült majdnem nem-beengedni a kapun, de ez mellékes sztori, csak rádión át hallottam), úgyhogy érett a pofon.


Mindenki tudta milyen fesztivál ez, eddig mégse volt soha semmi. Szvsz valszeg idén nem került a megfelelő mennyiségű pénz a megfelelő zsebbe, mert gondolom a régi szervezőkkel úszott néhány kontakt, de ebbe én nem látok bele. Amúgy a rendőrök, bár letartóztattak egy-két tagot (ilyenből én mondjuk egyet se láttam), de ez töredéke volt annak, akiket le lehetett volna. Ezen túl egyébként a kopperek módfelett békések és inkább megszeppentek voltak. Olvastam olyan fórumszöveget, hogy rendőr mondta fesztiválozónak, hogy ő is inkább táncikálna velük, de akkor írhatná is a felmondását. Álldigáltak, nézelődtek, valszeg nem láttak még ilyet.



sárkányeregető naccimpad felett


Ez előtt én sem láttam. Most már igen és bár mivel egyedül járkáltam az idő 80%-ában, és a zene se volt mindig jó, így sikerült ráunnom a dologra, azért alapvetően jó élmény volt Ozora. Nem mondom, hogy pénzt is adnék érte jövőre, de ha hasonló formában tudnék menni, mindenképp mennék valamennyit. Vagy ha mást nem, pénzért mennék más hasonló rendezvényre, amin viszont remélhetőleg olyan goa van többségben, amilyet én is komálok.


chillout éjjel ismét - baromi szép szntem

Megjegyzések